Przedsiębiorcy dotknięci klęską powodzi nie muszą osobiście odwiedzać Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu rozliczenia opłacanych składek. Mogą natomiast skorzystać z ulg w spłacie składkowych należności.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozumiejąc niezwykle trudną sytuację wszystkich prowadzących działalność gospodarczą na terenach dotkniętych powodzią informuje, że w celu wywiązania się ze swoich ustawowych obowiązków związanych z opłacaniem i rozliczaniem składek na ubezpieczenie społeczne, nie trzeba osobiście odwiedzać placówek Zakładu. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) płatnicy składek mają możliwość złożenia w ZUS wszelkiego rodzaju wniosków, dokumentacji ubezpieczeniowej i rozliczeniowej za pośrednictwem poczty, faksem, drogą elektroniczną na adres mailowy placówki ZUS, za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego (www.eup.zus.pl) bądź za pośrednictwem innej wskazanej osoby. Ewentualne braki w złożonych w ten sposób dokumentach mogą być uzupełniane w terminie późniejszym.

Dodatkowo Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż każdy płatnik składek, którego firma znalazła się w trudnej sytuacji m.in. w wyniku klęski naturalnej może wystąpić do ZUS z wnioskiem o udzielenie wsparcia w formie odroczenia terminu płatności składek, bądź rozłożenia należności składkowych na raty, które to ulgi mogą stanowić pomoc publiczną. Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronach internetowych ZUS pod adresem: http://e-inspektorat.zus.pl/sprawy.asp?id_profilu=1&pomoc=3&menu=3&szukany_wyraz=pomoc%20publiczna&miejsce_szukania=5

Beata Kopczyska
rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku