3,35 km odcinek DGP przebiega od ul. Pszczyńskiej od strony gminy Pawłowice w kierunku ul. Rybnickiej, gdzie powstało skrzyżowanie typu rondo, do ul. Stodoły. Szerokość jezdni wynosi 7 metrów, natomiast poboczy 2,5 m. Na odcinku wzdłuż ulicy Pszczyńskiej powstała droga dwujezdniowa, a na pozostałej części jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu. W zakres zadania wchodziła też budowa skrzyżowań z ulicami Pszczyńską, Dębina, Rybnicką i Pochwacie oraz wykonanie sześciu obiektów mostowych.

Konieczność budowy tej drogi została opisana w 1996 roku w studium komunikacyjnym miasta Jastrzębie-Zdrój. Następnie wykonano koncepcję przebiegu, który to przebieg został wpisany do planu zagospodarowania i strategii rozwoju województwa śląskiego. Ta droga ma znaczenie nie tylko dla naszego miasta, ale także dla regionu. W Jastrzębiu-Zdroju ukończony został pierwszy etap budowy, a drugi jest w trakcie realizacji. Kiedy Urząd Marszałkowski poprowadzi drogę przez Pawłowice do tzw. „wiślanki”, wówczas droga krajowa zostanie połączona z autostradą – powiedział prezydent miasta Marian Janecki.

Dwa etapy tworzą nam całość projektu, który zakłada budowę obwodnicy na terenie naszego miasta, ale jest ona ciągiem komunikacyjnym w zakresie strategii województwa śląskiego, który ma połączyć Pszczynę, Pawłowice, Jastrzębie, powiat wodzisławski i Racibórz.

Chociaż dziś otwieramy niewielki fragment drogi, to jest on bardzo ważny, bo jest przykładem tego, co buduje się w Polsce łącznie. Liczba zmodernizowanych i wybudowanych dróg przy udziale środków europejskich, budżetu państwa i budżetów samorządów, to odcinek taki trochę niewyobrażalny, jakby stąd aż do Władywostoku. Naprawdę warto się tym chwalić. Tak jak pan prezydent wspomniał, kończymy pierwszy odcinek, w przyszłym roku drugi, przed nami jest inwestycja w Pawłowicach, czyli połączenie autostrady z krajówką i to dopiero będzie pokazywało, że tutaj jest sprawny system komunikacyjny, że firmy, które tu istnieją będą mogły się rozwijać, a kolejne powstawać – podkreślił Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

Pierwszy etap DGP realizowało konsorcjum firm: BOGL a KRYSL Polska Sp. z o.o., BÖGL a KRÝSL k.s. i BUDMAX Sp. z o.o., a wartość umowy I etapu wynosi ponad 53,2 mln zł (w tym 85% dofinansowanie unijne). Trwa rozliczenie inwestycji.

Reklamacji nie powinno być, droga zbudowana została zgodnie ze sztuką budowlaną, z użyciem najlepszych materiałów – zaznaczył Josef Krysl, prezes BÖGL a KRÝSL.

GALERIA ZDJĘĆ