Tym razem z okazji jubileuszu 50-lecia Jastrzębia-Zdroju uczestnicy rajdów przejadą pięć tras o różnym stopniu trudności – dwie z nich (na Małą Czantorię i Równicę) już za nimi. By jednak w taką rowerową podróż się wybrać, należy być dobrze przygotowanym do jazdy. I to zarówno pod kątem przygotowania fizycznego, sprawności naszego roweru, ale i znajomości przepisów. Ponad dwa lata temu uległy one sporym zmianom.

Warto znać ważne zasady poruszania się rowerem po drogach, zwłaszcza, że wiele z nich po nowelizacji Prawa o ruchu drogowym może znacznie ułatwiać życie rowerzystów na drogach.  Wiedza ta niewątpliwie przydatna będzie zarówno rowerzystom, jak i kierowcom.

Za poszczególnymi zapisami kryje się wiele pojęć, jak np. pas rowerowy – nowinka w polskim prawie. W związku z tym, że nie w każdym miejscu można i da się zbudować odseparowaną od ruchu drogę rowerową, pasy są rozwiązaniem alternatywnym i pełnią tę samą funkcję co oddzielne drogi dla rowerów. Najprościej rzecz ujmując to wydzielona na jezdni przestrzeń przeznaczona wyłącznie dla rowerzystów, na którą kierowca wjechać nie może. Z ekonomicznego punktu widzenia to zdecydowanie tańsze i prostsze rozwiązanie niż budowa oddzielnych dróg rowerowych np. wzdłuż chodnika.
Wśród nowych zasad wiele kontrowersji wśród kierowców wzbudzała możliwość jazdy rowerem środkiem pasa na skrzyżowaniu. Nic w tym jednak kontrowersyjnego. Dotychczas rowery, tak jak inne pojazdy na drodze, zobowiązane były poruszać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Nowy zapis ma zapobiegać sytuacjom, w których wyprzedzający na skrzyżowaniu rowerzystę samochód skręca w prawo, zajeżdżając mu drogę. W tym miejscu jednakże rowerzysta także musi pamiętać, że po zjechaniu ze skrzyżowania musi trzymać się możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni.

Więcej można przeczytać w najnowszym numerze gazety "Jastrząb".