Wydłużenie tego terminu będzie korzystne dla tych podmiotów, które nie mogły zdążyć ze zgłoszeniem numeru rachunku bankowego do skarbówki w obecnym terminie, przez co traciły 1 proc. wpływów z PIT (naczelnik urzędu skarbowego przekazywał je do budżetu państwa). Po drugie, założono, że wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1 proc. z PIT będzie tworzony i aktualizowany na bieżąco. Obecnie taki wykaz jest tworzony na 15 grudnia danego roku. W praktyce oznacza to, że jeśli dany podmiot utraci status organizacji pożytku publicznego po tej dacie, to nie zostanie usunięty z wykazu. W rezultacie podatnicy mogą przekazać 1 proc. podatku organizacji, która figuruje w wykazie, chociaż nie ma już prawa do takiego odpisu. Nowe rozwiązanie zapobiegnie przekazywaniu pieniędzy podatników podmiotom do tego nieuprawnionym, na przykład takim, które utraciły status organizacji pożytku publicznego w wyniku wykrycia nieprawidłowości w ich działalności. Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

W związku z ustaleniami Podkomisji sejmowej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi dotyczących projektu nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w związku ze zgłaszanymi podczas jej prac przez przedstawicieli organizacji pozarządowych propozycjami dodatkowych rozwiązań ustawowych do dnia 15 grudnia br. Departament Pożytku Publicznego prosi o przesyłanie konkretnych propozycji zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Propozycje zmian można przesyłać na adres pozytek@mpips.gov.pl (w tytule proszę wpisać „nowelizacja”).