Tydzień Kultury Europejskiej

W minionym tygodniu przeżywaliśmy w Publicznym Przedszkolu nr 2 Tydzień Kultury Europejskiej. Każdego dnia jedna z grup przedszkolnych przygotowywała relację o danym kraju Unii.

1 dzień, 16 maja

Pani Ania zaczęła zabawę od przywitania w języku węgierskim (z dziećmi i wychowawcami), potem Słoneczka ruszyły w podróż pociągiem do stolicy Węgier – Budapesztu. Ponieważ Budapeszt uznaje się jako jedno z piękniejszych miast Europy Środkowej, przedszkolaki mogły wyrazić swoje zdanie na ten temat głosując na wybrane stolice Europy i uznały one, że jednak ich zdaniem najładniejszym miastem europejskim jest Paryż. Była zabawa do muzyki „Nad pięknym modrym Dunajem”, było gotowanie na świeżym powietrzu (podobno Węgrzy to uwielbiają), był spacer turystów nad Balaton i oglądanie niektórych zabytków. Ponieważ Węgrzy lubią również uliczne teatry, Słoneczka pokazały sztukę o „Teleludku”. Potem zatańczyły Czardasza z szarfami i na koniec wszyscy mogli wysłuchać opery (bo ważną rolę w życiu Budapesztu zajmuje opera) w wykonaniu Boceliego i Brithman. Na zakończenie spotkania każda grupa dostała do spróbowania na kanapkę marynowaną paprykę w słoiku i potem pożegnała się po węgiersku i „odjechała” przy akompaniamencie piosenki „Jedzie pociąg z daleka”. Trzeba tu dodać, że Słoneczka przebrane były w kolory flagi Węgier i dziewczynki miały przyszyte do bluzek czerwone kwiaty (kwiaty występują często w węgierskich strojach ludowych), a chłopcy papierowe flagi węgierskie. O to zadbali rodzice i jesteśmy im za to bardzo wdzięczni.

węgry

2 dzień, 17 maja

Niedźwiadki miały okazję przedstawić kolejny kraj należący do Unii Europejskiej innym grupom przedszkolnym, tym razem Francję. Nasze dzieci przekazały swoim młodszym kolegom wiele istotnych ciekawostek związanych z tym państwem, takich jak jego położenie geograficzne, historie, zabytki, symbole narodowe oraz wspólnie odsłuchaliśmy hymnu Francji. Poza wiedzą ogólną o kraju, poznaliśmy również jego kierunki kulinarne. Mieliśmy okazję zakosztować skrawka tych smaków poprzez degustację sera połączonego z odpowiednim chlebem oraz zakosztować napoju o smaku winogronowym, bo jak wszyscy wiemy we Francji produkuje się dużo wina właśnie z winogron. Całość uroczystości przeplatana była licznymi konkurencjami takimi jak: układanie ze skrawków kolorowego papieru flagi francuskiej, budowanie na czas wieży z klocków oraz wzięcia udziału w konkursie dla łakomczuchów – czyli kto pierwszy zje naleśnika z nutellą. Dzieci miały również okazję osłuchać się z językiem francuskim poprzez piosenki śpiewane w tym języku, uczyliśmy się liczyć po francusku, jak i słuchaliśmy bajki o Kopciuszku napisanej przez francuskiego pisarza a czytanej przez rodzica z naszej grupy, który świetnie włada językiem francuskim, panią Mirelę. Jeszcze jedną atrakcją jaką nasza grupa przygotowała na ten dzień był pokaz mody francuskiej, nasze małe modelki z grupy świetnie wczuły się w tę rolę, a kreacje przygotowane przez rodziców tych modelek były niesamowite. Trudno wszystko opisać słowami, trzeba by było w tym dniu być po prostu z nami.

francja

3 dzień, 18 maja

Tego dnia Tygryski zaprosiły do wizyty w Holandii. Spotkanie dzieci uświetniła swoją wizytą królowa Beatrix, będąca głową państwa. Przedszkolaki poznały symbole narodowe Holandii i stolicę Amsterdam. Dowiedziały się też, że kraj ten jest Ojczyzną wielu wielkich malarzy: Rubensa, Rembrandta, Van Gogha (miały okazję podziwiać dwa obrazy Van Gogha „Słoneczniki” i „Autoportret”). Fani piłki nożnej mieli okazję zobaczyć jak wygląda stadion najstarszego klubu sportowego – Ajaxu Amserdam. Potem dzieci poznały kolejne atrakcje omawianego kraju, Park Safari, Małpi Park, haskie miniaturowe miasteczko i Efteling, czyli Skarbnicę Bajek, gdzie baśniowi bohaterowie ożywają. W czasie spotkania przedszkolaki zostały poczęstowane ciasteczkami korzenno-cynamonowymi (inaczej speculas). Zwiedzanie Holandii było urozmaicone zabawami tanecznymi, zawodami sportowymi i piosenką „Moja Holandia”.

 

4 dzień, 19 maja

Nasi południowi sąsiedzi mają do zaoferowania najmłodszym przedszkolakom wiele atrakcji. Krasnoludki wyruszyły więc wraz z piosenką Idevlacik w podróż po tym małym górzystym kraju. Całą podróż Krasnoludki rozpoczęły piosenką o pociągu, który jechał do Popradu, Bystricy i Żiliny Poznawanie zaczęło się tradycyjnie od flagi, godła i hymnu z piękną prezentacją Słowacji. Stolica Słowacji – Bratysława odkrywała przed nami swoje tajemnice: dziwne pomniki, fontanny, kawiarenkę nad mostem i tramwaj pod wzgórzem zamkowym. Mieliśmy okazję poznawać tradycyjną kuchnię, stroje, tańczyć do tradycyjnych piosenek słowackich. Słowacja odkryła przed nami swoje atrakcje: góry, jaskinie, termalne aquaparki, zamki z ich tajemnicami. W trakcie prezentacji pojawiły się postacie prosto z Międzynarodowych Festiwali Duchów i Zjaw oraz Festiwalu Księżniczek, które odbywają się w Zamku Bojnice, malowniczym i bardzo bajkowym. Słowacja również bardzo nam smakowała – jedliśmy Mačacieoči (kocie oczka) i słowackie sery wędzone. Poznaliśmy legendę Janosika – tajemnicę jego siły. Oprócz tego było wiele konkursów: składanie flagi, trafianie krążkiem hokejowym do bramki, zagadki Princesny Ewy, sami sprawdzaliśmy jak prosty jest język słowacki tłumacząc słowa piosenki. Skakaliśmy też przez ciupagę, jak w tradycyjnym tańcu słowackim Odzemek.

holandia

5 dzień, 20 maja

Kotki zaprosiły wszystkie przedszkolaki do podróży po Hiszpanii (czarodziejskimi pojazdami). Przedszkolaki przywitały się z Hiszpanami (zwrotem Buenos Dias), poznały flagę, wysłuchały hymnu Hiszpanii. Podczas prezentacji multimedialnej poznały położenie Hiszpanii na mapie, zobaczyły jak wygląda godło; dowiedziały się, że stolicą Hiszpanii jest Madryt oraz z jakimi krainami to państwo graniczy. Poznały króla Filipa VI oraz walutę Hiszpanii – euro. Hiszpania to nie tylko ląd stały, to także przepiękne wyspy. Walki byków są tam najbardziej kontrowersyjnym sportem. Nawiązują one do hiszpańskiej tradycji, sztuki i historii, ale najpopularniejszym sportem jest piłka nożna. Powstało w Hiszpanii wiele narodowych tańców, charakterystycznych dla tego kraju, takich jak: flamenco, czy pasodoble. Kuchnia hiszpańska jest różnorodna, zależna od regionu i klimatu. Jednak generalnie tam przeważa model śródziemnomorski – owoce morza, zimne zupy, oliwa, ryż, tortilla española lub tortilla de patatas – rodzaj omletu z jajek i ziemniaków. Obecne dzieci dowiedziały się, że Hiszpania produkuje najwięcej bananów w Europie, a także o innych owocach uprawianych w tym kraju takich jak: granaty, oliwki, pomarańcze, cytryny. Hiszpanie wymyślili też mopa i beret. W miejscowości Bunol co roku organizowane jest święto La Tomatina, w czasie którego uczestnicy obrzucają się nawzajem tonami pomidorów (była zabawa „ Obrzucanie pomidorami”). Przedszkolaki nauczyły się kilku zwrotów po hiszpańsku, oglądały walkę torreadora z  bykiem przedstawioną przez dzieci z  grupy Kotki. Potem wszystkie dzieci mogły pobawić się w  ten sam sposób. Następnie słuchały piosenki w języku hiszpańskim wykonanej przez dzieci z grupy Kotków, tańczyły przy muzyce hiszpańskiej. Dzieci z grupy Kotki wykonały też piękny taniec pasodoble. Wszystkie dzieci zostały też zaproszone do degustacji kuchni hiszpańskiej. Na koniec oglądały piękne widoki z wysp hiszpańskich i słuchały pięknej muzyki tego kraju. Pożegnały się zwrotem Hasta la vista, adios.
Inf. i zdjęcia nad. Anna Trybuchowska, wychowawca z Publicznego Przedszkola nr 2