W Urzędzie Miasta wszelkiej pomocy związanej ze świadczeniami na rzecz rodzin udziela Wydział Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych.
Naczelnik:
Beata Gatner-Piekar
Usytuowanie wydziału:
Wydział Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych mieści się w budynkach przy ul. Zielonej 18A, 20A.
Godziny pracy wydziału:
- poniedziałek, wtorek, środa: 7:30 – 15:30
- czwartek: 7:30 – 17:00
- piątek: 7:30 - 14:00
Kontakt telefoniczny pod nr telefon: 32 440 23 81
Godziny przyjmowania interesantów:
- poniedziałek, wtorek, środa: 7:30 – 13:00
- czwartek: 12:00 – 17:00
- piątek: 7:30 – 13:00
Zakres kompetencji:
Do zadań Wydziału Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych należy w szczególności:
- Udzielanie rzetelnych informacji dot. uprawnień do świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczenia „Za życiem”, zasiłków dla opiekunów oraz w sprawach postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.
- Rozpatrywanie wniosków w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów, świadczenia „Za życiem” oraz wniosków dłużników alimentacyjnych.
- Rozpatrywanie wniosków w zakresie ustalania uprawnień do świadczenia wychowawczego, które wpłynęły do dnia 31.12.2021 r.
- Prowadzenie postępowań odwoławczych od wydanych decyzji.
- Prowadzenie postępowań w zakresie realizowanych ustaw w tym w szczególności przygotowywanie:
- decyzji administracyjnych,
- wezwań,
- postanowień,
- innych pism związanych z prowadzonymi postępowaniami.
- Prowadzenie ewidencji zaświadczeń.
- Prowadzenie ewidencji zaświadczeń do programu „Czyste powietrze”.
- Prowadzenie ewidencji wniosków o świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, zasiłki dla opiekunów, świadczenie „Za życiem”.
- Prowadzenie ewidencji wniosków o świadczenie wychowawcze, które wpłynęły do dnia 31.12.2021r.
- Prowadzenie ewidencji dłużników alimentacyjnych.
- Prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych.
- Wystosowywanie wniosków do prokuratury o ściganie za przestępstwa z art. 209 §1 kodeksu karnego.
- Sporządzanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy.
- Sporządzanie wniosków o zwrot zatrzymanego prawa jazdy.
- Kierowanie powództwa do Sądu przeciw osobom zobowiązanym do alimentacji w dalszej kolejności zgodnie z art. 132 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
- Wydawanie zaświadczeń w zakresie realizowanych ustaw.
- Prowadzenie postępowań w sprawach o nienależnie pobrane zaliczki alimentacyjne, świadczenia rodzinne, świadczenia alimentacyjne, świadczenie „Za życiem”, zasiłki dla opiekunów, dodatki osłonowe, w sprawie refundacji podatku VAT za paliwa gazowe, bonu energetycznego.
- Prowadzenie postępowań w sprawach o nienależne pobranie świadczenia wychowawczego ustalone za okres od 1.04.2016 r. do 31.12.2021 r.
- Prowadzenie spraw związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenie emerytalno- rentowe i zdrowotne dla osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekunów.
- Sporządzanie projektów budżetu oraz sprawozdań finansowych w zakresie wypłacanych świadczeń.
- Prowadzenie spraw związanych z egzekucją administracyjną.
- Prowadzenie dokumentacji księgowej analitycznej nie podjętych i nienależnie pobranych świadczeń.
- Zgłaszanie przypisów należności w zakresie wydanych decyzji.
- Przygotowywanie do realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń alimentacyjnych, świadczenia „Za życiem”, zasiłków dla opiekunów, świadczeń wychowawczych, które nie zostały zrealizowane na wniosek złożony od 1.04.2016 r. do 31.12.2021 r.
- Archiwizacja dokumentacji.
- Miesięczne ustalanie zobowiązań dłużników alimentacyjnych wobec organu na podstawie prowadzonej analityki oraz naliczanie i kwartalne przypisywanie odsetek.
- Wpisywanie informacji o zobowiązaniach dłużników alimentacyjnych do biur informacji gospodarczej.
- Kompletowanie danych niezbędnych do sprawozdawczości w zakresie powierzonych spraw.
- Obsługa programów komputerowych w zakresie powierzonych spraw.
- Ścisła współpraca z Wojewodą w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
- Prowadzenie spraw związanych z rozkładaniem na raty, odraczaniem terminu płatności, bądź umarzaniem należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń.
- Przygotowywanie przelewów w zakresie realizowanych zadań na konta bankowe świadczeniobiorców na podstawie sporządzonych list wypłat z wykorzystaniem systemu bankowości internetowej (CUI),
- Obsługa przekazów elektronicznych.
- Organizowanie konkursów na realizację zadań miasta przez organizacje pozarządowe w zakresie działania Wydziału Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych.
- Organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania Wydziału na zasadach określonych zarządzeniem Prezydenta.
- Prowadzenie spraw związanych z Zarządzaniem Jakością Wydziału, w tym w szczególności spraw dotyczących:
- sytemu zarządzania jakością,
- kontroli zarządczej,
- wykonywania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
- Przeprowadzanie konsultacji społecznych w zakresie działania Wydziału.