Strefa mieszkańca

Jastrzębie-Zdrój rozwija skrzydła

Jastrzębie-Zdrój to miasto, które chce konsekwentnie budować swoją silną markę. Markę, która będzie poparta renomą i która będzie przyciągać nowych mieszkańców, inwestorów, turystów.

fot. Aneta Czarnocka-Kanik

Jednym z narzędzi jest uporządkowana komunikacja wizualna, która pozwala na skuteczne prezentowanie i promowanie marki.

Herb i logo to dwa znaki i dwie różne funkcje. Herb jest najważniejszym, oficjalnym i uroczystym symbolem miasta, natomiast logo to znak promocji.

Główną inspiracją dla stworzenia spójnego systemu identyfikacji było bogate wizualnie dziedzictwo miasta. Z jednej strony Jastrzębie-Zdrój było kiedyś miastem uzdrowiskowym znanym z solanek, z drugiej - posiada długą tradycję w górnictwie.

Nowe logo powstało dzięki dogłębnej analizie klasycznego herbu i znaku miasta pojawiającego się na artykułach promocyjnych z początku ubiegłego wieku. Składa się z dwóch kluczowych elementów: sygnetu i logotypu.

Logotyp to nic innego jak nazwa miasta. Może on zawierać także dodatkowe podmarki, np. gospodarka, zdrowie, sport, kultura itd.

Sygnet jest uproszczoną wersją klasycznego herbu, któremu nadano dodatkowe znaczenie poprzez formy i kształty w trakcie procesu projektowania. W sygnecie zawierają się:

- jastrząb – ptak, którego nazwę nosi miasto,
- unowocześniona wersja żelazka i pyrlika (tradycyjnych znaków górnictwa),
- kropla wody,
- kształt serca,
- dwie góry.

Wszystkie elementy w równym stopniu odgrywają ważną rolę w identyfikacji wizualnej Jastrzębia-Zdroju.

Nowa identyfikacja wizualna wykorzystuje dwa główne kolory: zielony - sosnę i złoto oraz dwa kolory wtórne: czerń –węgiel i biel. Kolor zielony oznacza naturę, złoto symbolizuje nową, prosperującą erę naszych czasów. Wykorzystanie czerni jest zakorzenione w tradycjach górniczych, a biel odnosi się do okresu uzdrowiska i świeżej wody źródlanej.

Znak w wersji podstawowej powinien być używany w kolorach: złotym, zielonym, czarnym lub białym, gdy tylko jest to możliwe i estetyczne.

Co ważne, logo nie zastępuje herbu, który jest najważniejszym symbolem miasta.

Spójny system identyfikacji Jastrzębia-Zdroju stworzyło studio projektowe ZIIJN.

IMRE JERNEI / ZIIJN:

Imre jest założycielem studia projektowego i brandingowego – ZIIJN. Obieżyświat, urodził się na Węgrzech, studiował w Wielkiej Brytanii, pracował w USA i Niemczech. Aktualnie mieszka i prowadzi swój biznes w Jastrzębiu-Zdroju.

Swoje doświadczenie w projektowaniu i brandingu zdobył m.in. pomagając stworzyć identyfikację oraz komunikację wizualną dla takich firm jak: wielokrotny zdobywca nagród Uvex Sports, Alpina Sports i Core Range oraz polski, jedyny dwukrotny zdobywca nagrody ISPO Targów Sportowych w Monachium – firma QBL Systems z Ustronia.

Dla przemysłu sportowego z ramienia firmy Uvex pracował nad projektami, takimi jak Red Bull District Ride, nad promocją zwycięzcy etapu Tour de France – Marcel’a Kittel’a, czy dla topowego narciarza alpejskiego Felix’a Neureuther’a. Stworzył również kilka projektów na targi ISPO w Monachium, NAMM w Anaheim i Nashville, Musikmesse Frankfurt, Eurobike Friedrichshafen, BudMa Poznań, Eisenwarenmesse i Spoga w Kolonii oraz wielu innych.

Imre pracował także dla niemieckiego producenta gitar – firmy Framus oraz producenta gitar basowych - Warwick, gdzie tworzył dzieła dla Roberta Trujillo (Metallica), Adama Claytona (U2), Phila Campbella (Motörhead), Earla Slicka (Dawid Bowie) czy Bootsy Collins’a. Praca dla przemysłu muzycznego dała mu także możliwość wzięcia udziału w odrodzeniu słynnego wzmacniacza Echolette i zaprojektowania jego współczesnego wyglądu.

Stylistyka marki ZIIJN – Imre Jernei jest łatwo rozpoznawalna: BOLD. CREATIVE. THINKER.

fot. Aneta Czarnocka-Kanik
fot. Aneta Czarnocka-Kanik

Pozostałe aktualności

Polecamy