W Urzędzie Miasta wszelkiej pomocy związanej ze świadczeniami rodzinnymi udziela Wydział Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych.
Naczelnik:
Beata Gatner-Piekar
Telefon: 32 440 23 81
E-mail: sr@ um.jastrzebie.pl
Usytuowanie wydziału:
Wydział Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych mieści się w budynkach przy ul. Zielonej 16A, 18A, 20A.
Godziny pracy wydziału:
- poniedziałek, wtorek, środa: 7.30 - 13.00
- czwartek: 12.00 - 17.00
- piątek: 7.30 - 13.00
Kontakt telefoniczny w godz. od 07.30 do 14.00 pod nr. 32 440 23 81
Godziny przyjmowania interesantów:
- poniedziałek, wtorek, środa: 7.30 - 13.00
- czwartek: 12.00 - 17.00
- piątek: 7.30 - 13.00
Zakres kompetencji:
Do zadań Wydziału Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych należy w szczególności:
1) udzielanie rzetelnych informacji dot. uprawnień do świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Za życiem”, świadczenia „Dobry Start” w sprawach postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz zasiłków dla opiekunów;
2) rozpatrywanie wniosków w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Za życiem”, świadczenia „Dobry Start” oraz wniosków dłużników alimentacyjnych;
3) prowadzenie postępowań odwoławczych od wydanych decyzji;
4) prowadzenie postępowań w zakresie realizowanych ustaw, w tym w szczególności przygotowywanie:
a) decyzji administracyjnych,
b) wezwań,
c) postanowień
d) innych pism związanych z prowadzonymi postępowaniami;
5) prowadzenie ewidencji zaświadczeń;
6) prowadzenie ewidencji wniosków o świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, o zasiłki dla opiekunów, świadczenia wychowawcze, świadczenie „Za życiem”;
7) prowadzenie ewidencji dłużników alimentacyjnych;
8) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych;
9) wystosowywanie wniosków do prokuratury o ściganie za przestępstwa z art.209 § 1 kodeksu karnego;
10) sporządzanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy;
11) sporządzanie wniosków o zwrot zatrzymanego prawa jazdy;
12) kierowanie powództwa do Sądu przeciw osobom zobowiązanym do alimentacji w dalszej kolejności zgodnie z art. 132 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
13) wydawanie zaświadczeń w zakresie realizowanych ustaw;
14) prowadzenie postępowań w sprawach o nienależnie pobrane zaliczki alimentacyjne, świadczenia rodzinne, świadczenia alimentacyjne, świadczenia wychowawcze, świadczenie „Za życiem”, zasiłki dla opiekunów,
15) prowadzenie spraw związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i zdrowotne dla osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekunów;
16) sporządzanie projektów budżetu oraz sprawozdań finansowych w zakresie wypłacanych świadczeń;
17) prowadzenie spraw związanych z egzekucją administracyjną;
18) prowadzenie dokumentacji księgowej analitycznej niepodjętych i nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Za życiem” oraz zasiłków dla opiekunów;
19) zgłaszanie przypisów należności w zakresie wydanych decyzji;
20) przygotowywanie do realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń alimentacyjnych, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Za życiem” oraz zasiłków dla opiekunów;
21) archiwizacja dokumentacji;
22) miesięczne ustalanie zobowiązań dłużników alimentacyjnych wobec organu na podstawie prowadzonej analityki oraz naliczanie i kwartalne przypisywanie odsetek;
23) wpisywanie informacji o zobowiązaniach dłużników alimentacyjnych do biur informacji gospodarczej;
24) kompletowanie danych niezbędnych do sprawozdawczości w zakresie powierzonych spraw;
25) obsługa programów komputerowych w zakresie powierzonych spraw;
26) ścisła współpraca z wojewodą w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
27) współpraca z PUP, Prokuraturą Rejonową, Komendą Policji, OPS, Sądami, Komornikami Sądowymi i innymi instytucjami związanymi z prowadzonymi postępowaniami;
28) prowadzenie spraw związanych z rozkładaniem na raty, odraczaniem terminu płatności, bądź umarzaniem należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń;
29) przygotowywanie przelewów w zakresie realizowanych zadań na konta bankowe świadczeniobiorców na podstawie sporządzonych list wypłat z wykorzystaniem systemu bankowości internetowej (CUI);
30) obsługa przekazów elektronicznych;
31) organizowanie konkursów na realizację zadań miasta przez organizacje pozarządowe w zakresie działania Wydziału Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych;
32) organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania Wydziału Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych,
33) prowadzenie spraw związanych z Zarządzaniem Jakością Wydziału, w tym w szczególności spraw dotyczących:
a) sytemu zarządzania jakością,
b) kontroli zarządczej,
c) wykonywania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych,
34) przeprowadzanie konsultacji społecznych w zakresie działania Wydziału.