Najważniejsze pytania i odpowiedzi:
1. Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o dofinansowanie?
Czas rozpatrywania wniosku o dofinansowanie według zapewnień NFOŚIGW wynosi do 60 dni niemniej może ten czas się wydłużyć ze względu na okoliczności.
2. Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o płatność?
Czas rozpatrywania wniosku o płatność wynosi do 60 dni, jednakże może się wydłużyć w zależności od sytuacji.
3. Czy dofinansowanie obejmuje koszty projektowe?
Koszty projektowe, takie jak audyt energetyczny, dokumentacja projektowa i świadectwo
są kwalifikowane. W zależności od poziomu dofinansowania Beneficjent może uzyskać do 40%, 70% lub 100% kosztów stawki netto.
4. Jakie zmiany wprowadzono w dotacjach jednostkowych?
Jedną ze zmian jest sposób określania dotacji dla ocieplenia przegród, stolarki okiennej,
jak i drzwiowej oraz bram garażowych. Wartości i sposób obliczania wysokości dotacji znaleźć można na głównej stronie, po kliknięciu kafla „Wysokość dotacji”.
5. Czy możliwa jest zmiana wniosku po jego złożeniu?
Zasadniczo tak, ale zmiany muszą być uzasadnione i zaakceptowane przez Wojewódzki Fundusz i Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
6. Czy można otrzymać dofinansowanie na kilka budynków?
Niestety nie. Dofinansowanie przysługuje tylko na jeden budynek lub lokal i można otrzymać taką dotację tylko raz. Ponadto, z dofinansowania można skorzystać tylko wtedy, jeśli nie jest się beneficjentem programu z tytułu realizacji przedsięwzięcia w innym budynku lub lokalu mieszkalnym na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22 kwietnia 2024 roku.
7. Czy w okresie przejściowym będą obowiązywać jakieś specjalne zasady?
Od 31 marca tego roku do 31 lipca 2025 roku, czyli przez 4 miesiące będzie można uzyskać dotację na koszty kwalifikowane, które zostały poniesione od 28 maja 2024 roku.
8. Czy audyt energetyczny jest wymagany w przypadku okresu przejściowego?
Wnioski o dofinansowanie składane w ramach okresu przejściowego obligatoryjnie muszą
być poprzedzone audytem. Audyt sporządzany jest „na dzień” przed dokonanymi zmianami
w budynku i określa stan po modernizacji. Ponadto wnioskodawca nie jest zobligowany
do zawierania umowy z audytorem. Wyjątkiem od reguły jest wniosek o dofinansowanie składany na nowych zasadach.
9. Czy można dostać dofinansowanie na kocioł gazowy?
W ramach obecnej wersji programu Czyste Powietrze zakup kotła gazowego nie jest kotłem kwalifikowanym. Osoby które dokonały inwestycji w 2024 roku i nie zdążyły złożyć wniosku
na „starych” zasadach, Narodowy Fundusz przewiduje odrębny nabór.
10. Kiedy dotacja nie zostanie przyznana/ dofinansowanie nie zostanie wypłacone?
Tak sytuacja może zajść gdy:
11. Jak wygląda sytuacja kominków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze?
Aktualna wersja programu umożliwia pozostawienie kominków wykorzystywane na cele rekreacyjne, tj. bez rozprowadzania ciepła. Na podstawie protokołu kominiarskiego będzie można potwierdzić trwałe wyłączenie kominka z obiegu. Ponadto kominek musi spełniać wymogi ekoprojektu oraz wymogi uchwały antysmogowej.