Dla mieszkańca

Pytania i odpowiedzi

 

Najważniejsze pytania i odpowiedzi:

1. Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o dofinansowanie?

Czas rozpatrywania wniosku o dofinansowanie według zapewnień NFOŚIGW wynosi do 60 dni niemniej może ten czas się wydłużyć ze względu na okoliczności.

2. Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o płatność?

Czas rozpatrywania wniosku o płatność wynosi do 60 dni, jednakże może się wydłużyć w zależności od sytuacji.

3. Czy dofinansowanie obejmuje koszty projektowe?

Koszty projektowe, takie jak audyt energetyczny, dokumentacja projektowa i świadectwo 
są kwalifikowane. W zależności od poziomu dofinansowania Beneficjent może uzyskać do 40%, 70% lub 100% kosztów stawki netto.

4. Jakie zmiany wprowadzono w dotacjach jednostkowych?

Jedną ze zmian jest sposób określania dotacji dla ocieplenia przegród, stolarki okiennej, 
jak i drzwiowej oraz bram garażowych. Wartości i sposób obliczania wysokości dotacji znaleźć można na głównej stronie, po kliknięciu kafla „Wysokość dotacji”. 

5. Czy możliwa jest zmiana wniosku po jego złożeniu?

Zasadniczo tak, ale zmiany muszą być uzasadnione i zaakceptowane przez Wojewódzki Fundusz i Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

6. Czy można otrzymać dofinansowanie na kilka budynków?

Niestety nie. Dofinansowanie przysługuje tylko na jeden budynek lub lokal i można otrzymać taką dotację tylko raz. Ponadto, z dofinansowania można skorzystać tylko wtedy, jeśli nie jest się beneficjentem programu z tytułu realizacji przedsięwzięcia w innym budynku lub lokalu mieszkalnym na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22 kwietnia 2024 roku.

7. Czy w okresie przejściowym będą obowiązywać jakieś specjalne zasady?

Od 31 marca tego roku do 31 lipca 2025 roku, czyli przez 4 miesiące będzie można uzyskać dotację na koszty kwalifikowane, które zostały poniesione od 28 maja 2024 roku.

8. Czy audyt energetyczny jest wymagany w przypadku okresu przejściowego?

Wnioski o dofinansowanie składane w ramach okresu przejściowego obligatoryjnie muszą 
być poprzedzone audytem. Audyt sporządzany jest „na dzień” przed dokonanymi zmianami 
w budynku i określa stan po modernizacji. Ponadto wnioskodawca nie jest zobligowany 
do zawierania umowy z audytorem. Wyjątkiem od reguły jest wniosek o dofinansowanie składany na nowych zasadach.

9. Czy można dostać dofinansowanie na kocioł gazowy?
 W ramach obecnej wersji programu Czyste Powietrze zakup kotła gazowego nie jest kotłem kwalifikowanym. Osoby które dokonały inwestycji w 2024 roku i nie zdążyły złożyć wniosku 
na „starych” zasadach, Narodowy Fundusz przewiduje odrębny nabór.

10. Kiedy dotacja nie zostanie przyznana/ dofinansowanie nie zostanie wypłacone?

Tak sytuacja może zajść gdy:

  • budynek powstał po 31 grudnia 2020 roku lub jego budowa została zgłoszona po tej dacie.
  • budynek lub lokal mieszkalny jest wykorzystywany sezonowo lub jest budynkiem gospodarczym.
  • wnioskodawca sprzedał nieruchomość przed zakończeniem wypłat dotacji
  • powierzchnia wykorzystywana na działalność gospodarczą przekracza 30% całkowitej powierzchni budynku
  • wnioskodawca jest beneficjentem programu w związku z realizacją inwestycji w innym budynku/ lokalu mieszkalnym na podstawie złożonego wniosku w naborze od 22 kwietnia 2024 roku

11. Jak wygląda sytuacja kominków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze?

Aktualna wersja programu umożliwia pozostawienie kominków wykorzystywane na cele rekreacyjne, tj. bez rozprowadzania ciepła. Na podstawie protokołu kominiarskiego będzie można potwierdzić trwałe wyłączenie kominka z obiegu. Ponadto kominek musi spełniać wymogi ekoprojektu oraz wymogi uchwały antysmogowej.

Polecamy