Były tory, są ścieżki rowerowe
Żelazny Szlak Rowerowy to niemal 55–kilometrowa trasa w formie pętli przebiegającej przez polsko-czeskie pogranicze. Szlak przebiega przez teren 5 gmin: Godów, Jastrzębie-Zdrój, Zebrzydowice, a po stronie czeskiej Karvine i Petrovice u Karvine.
Motywem przewodnim trasy jest tematyka kolei, która dawniej łączyła te tereny, wywierając duży wpływ na gospodarkę i infrastrukturę. Żelazny Szlak Rowerowy wykorzystuje stare, wyłączone z użytku linie kolejowe. Wzdłuż całej trasy znajdują się punkty, w których można odpocząć. Początkowy odcinek jastrzębskiej części Żelaznego Szlaku Rowerowego przebiega przez Dolinę Szotkówki. Na jastrzębskim odcinku Żelaznego Szlaku Rowerowego co kilkaset metrów można znaleźć miejsce, w którym można odpocząć – znajdują się tu między innymi 4 duże punkty wypoczynkowe z wiatami, osłaniającymi od deszczu.
Trasa – poza miejscami, w których przecina się z drogami publicznymi – wyłączona jest z innego ruchu niż rowerowy. To czyni ją bezpieczną. Jest płaska – co w przypadku pagórkowatego terenu Jastrzębia jest ewenementem. Poprowadzona została przez tereny zielone, dzięki czemu rowerzyści latem mogą korzystać z cienia, w chłodniejsze dni natomiast nie dokucza im wiatr. Dodatkowo mamy atrakcję w formie pumptracku w miejscu dawnej stacji PKP Jastrzębie-Ruptawa – dla tych użytkowników, którzy chcą mieć więcej wrażeń z jazdy terenowej.
Co mówią o szlaku?
Popularność Żelaznego Szlaku Rowerowego rośnie z każdym dniem. Przybywa osób, które na własnej skórze (i na własnym rowerze) chcą się przekonać jakie wrażenia daje przjażdżka po nim. Do takich osób dołączył Damian Berłowski, bloger z www.roweremposlasku.pl. Przeczytaj jego recenzję.
Zobacz też program telewizyjny Turystyczna Jazda nakręcony przez TVP3.
Wkręć się w NOWY SEZON
Jastrzębski System Rowerów Miejskich „JASkółka” POWRACA.
Cieszymy się, że możemy poinformować państwa, że Jastrzębski System Rowerów Miejskich "JASkółka" powraca. Start sezonu już 29 marca 2024 roku. Na amatorów rowerów miejskich czekać będą 104 rowery – w tym 15 z fotelikami dla dzieci – w 30 stacjach. Mamy także wspaniałą wiadomość dla seniorów naszego miasta, ponieważ jeżdżą oni za darmo. Zaś wszystkich mieszkańców miasta informujemy, że pierwsze 20 minut jest także DARMOWE. Każde kolejna rozpoczęta minuta będzie kosztować was tylko 3 grosze. Poniżej przedstawimy proste zasady jak korzystać z naszych rowerów.
1 Krok pierwszy: Rejestracja- pobierz aplikację Nextbike.
2 Krok drugi: Wypożyczenie- uruchom aplikację Nextbike następnie zeskanuj kod QR znajdujący się na rowerze lub wpisz numer roweru.
Kliknij "Wypożycz rower i gotowe. Blokada 0-lock znajdująca się na tylnym kole, otworzy się automatycznie.
3 Krok trzeci: Postój/Parking- Potrzebujesz przerwy w jeździe, a nie chcesz zwracać roweru? Skorzystaj z Postoju w aplikacji. Wybierz aktywne wypożyczenie i wciśnij "Zaparkuj" potwierdź, teraz możesz opuścisz blokadę o-lock bez zwracania roweru. Chcesz jechać dalej? Wybierz "Wznów" w aplikacji przy wypożyczeniu, potwierdź i O-lock się otworzy.
4 Krok czwarty: Zwrot- Wystarczy zamknąć blokadę 0-lock, rower zwróci się automatycznie.
Zapraszamy na wspólną przejaźdzkę ulicami naszego miasta.
Jastrzębie-Zdrój rowerową stolicą Polski
Jastrzębie-Zdrój od pierwszej edycji bierze udział w rywalizacji o miano "Rowerowej Stolicy Polski". Ten zaszczytny tytuł trafia do miasta, którego mieszkańcy zarejestrują najwięcej kilometrów przejechanych na rowerze w specjalnie przygotowanej w tym celu aplikacji.
Więcej informacji na stronie Rowerowej Stolicy Polski.
Rowerem pod prąd!
Od 2017 roku na ulicy 1 Maja w Jastrzębiu-Zdroju dla rowerzystów został wydzielony specjalny kontrapas. Po rozbudowie w 2020 roku kończy się on na parkingu przy ulicy Słonecznej.
Pamiętajmy, że kontrapasem jeździmy tylko „pod prąd”. Nie zapominajmy o rowerzystach, zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których to właśnie rower ma pierwszeństwo! Zatem na ulicach Witczaka i Kościuszki kierowcy pojazdów dojeżdżający do znaku "ustąp pierwszeństwa" powinni patrzeć w obie strony.
Z uwagi na szeroki tor ruchu autobusów zjeżdżających z Ronda Zdrojowego w ulicę 1 Maja, nie można było doprowadzić kontrapasa do samego ronda. Kończy się on na parkingu przy ulicy Słonecznej.
Kolejne rozwiązania rowerowe zostały wprowadzone na ulicach Dworcowej i Cieszyńskiej na Osiedlu Tuwima. Na tych drogach wprowadzono kontraruch rowerowy – możliwość jazdy rowerem „pod prąd” na jednokierunkowych odcinkach ulic, ale bez wyznaczonego pasa ruchu dla rowerów. Na ulicy Dworcowej jest teraz udostępniony wygodny skrót dla rowerzystów jadących z centrum na Osiedla Przyjaźń i Bogoczowiec. W przypadku ulicy Cieszyńskiej na Osiedlu Tuwima zalegalizowano i tak odbywający się tutaj dwukierunkowy ruch rowerów.