Dla turysty

Turystyka rowerowa

Były tory, są ścieżki rowerowe

Żelazny Szlak Rowerowy to niemal 55–kilometrowa trasa w formie pętli przebiegającej przez polsko-czeskie pogranicze. Szlak przebiega przez teren 5 gmin: Godów, Jastrzębie-Zdrój, Zebrzydowice, a po stronie czeskiej Karvine i Petrovice u Karvine.

Motywem przewodnim trasy jest tematyka kolei, która dawniej łączyła te tereny, wywierając duży wpływ na gospodarkę i infrastrukturę. Żelazny Szlak Rowerowy wykorzystuje stare, wyłączone z użytku linie kolejowe. Wzdłuż całej trasy znajdują się punkty, w których można odpocząć. Początkowy odcinek jastrzębskiej części Żelaznego Szlaku Rowerowego przebiega przez Dolinę Szotkówki. Na jastrzębskim odcinku Żelaznego Szlaku Rowerowego co kilkaset metrów można znaleźć miejsce, w którym można odpocząć – znajdują się tu między innymi 4 duże punkty wypoczynkowe z wiatami, osłaniającymi od deszczu.

Trasa – poza miejscami, w których przecina się z drogami publicznymi – wyłączona jest z innego ruchu niż rowerowy. To czyni ją bezpieczną. Jest płaska – co w przypadku pagórkowatego terenu Jastrzębia jest ewenementem. Poprowadzona została przez tereny zielone, dzięki czemu rowerzyści latem mogą korzystać z cienia, w chłodniejsze dni natomiast nie dokucza im wiatr. Dodatkowo mamy atrakcję w formie pumptracku w miejscu dawnej stacji PKP Jastrzębie-Ruptawa – dla tych użytkowników, którzy chcą mieć więcej  wrażeń z jazdy terenowej.

Mapę w wysokiej rozdzielczości oraz traki GPX można pobrać tutaj:

Co mówią o szlaku?

Popularność Żelaznego Szlaku Rowerowego rośnie z każdym dniem. Przybywa osób, które na własnej skórze (i na własnym rowerze) chcą się przekonać jakie wrażenia daje przjażdżka po nim. Do takich osób dołączył Damian Berłowski, bloger z www.roweremposlasku.pl. Przeczytaj jego recenzję.

Zobacz też program telewizyjny Turystyczna Jazda nakręcony przez TVP3.



84 rowery i 26 stacji!

W naszym mieście znajduje się obecnie aż 26 stacji wypożyczania rowerów miejskich. Zwiększyła się również liczba dostępnych jednośladów - z 61 do 84. Są to rowery tzw. czwartej generacji, obsługiwane przez konsorcjum Orange Polska S.A. i Roovee S.A.

Aby skorzystać z roweru miejskiego, niezbędne jest  zarejestrowanie się w systemie (za pomocą aplikacji bądź strony internetowej) i wpłacenie 10 złotych początkowej opłaty (która w przypadku niewykorzystania jej na przejazdy, zostanie po zamknięciu systemu zwrócona). Najprostszym sposobem skorzystania z miejskiego roweru jest zeskanowanie kodu QR. By pojechać JASkółką, wcale nie trzeba mieć jednak smartfona - rower można wypożyczyć SMS-em lub kontaktując się z całodobowym biurem obsługi klienta.

Pierwsze 20 minut jazdy rowerem miejskim w systemie JASkółka jest darmowe, za każdą następną minutę naliczana będzie opłata w wysokości 3 groszy. Seniorzy w naszym mieście mogą jeździć za darmo (na podstawie bezpłatnie wydawanej karty seniora).

Wszystkie informacje na stronie www.rower.jastrzebie.pl


Jastrzębie-Zdrój rowerową stolicą Polski

Jastrzębie-Zdrój od pierwszej edycji bierze udział w rywalizacji o miano "Rowerowej Stolicy Polski". Ten zaszczytny tytuł trafia do miasta, którego mieszkańcy zarejestrują najwięcej kilometrów przejechanych na rowerze w specjalnie przygotowanej w tym celu aplikacji.

Więcej informacji na stronie Rowerowej Stolicy Polski.


Rowerem pod prąd!

Od 2017 roku na ulicy 1 Maja w Jastrzębiu-Zdroju dla rowerzystów został wydzielony specjalny kontrapas. Po rozbudowie w 2020 roku kończy się on na parkingu przy ulicy Słonecznej.

Pamiętajmy, że kontrapasem jeździmy tylko „pod prąd”. Nie zapominajmy o rowerzystach, zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których to właśnie rower ma pierwszeństwo! Zatem na ulicach Witczaka i Kościuszki kierowcy pojazdów dojeżdżający do znaku "ustąp pierwszeństwa" powinni patrzeć w obie strony.

Z uwagi na szeroki tor ruchu autobusów zjeżdżających z Ronda Zdrojowego w ulicę 1 Maja, nie można było doprowadzić kontrapasa do samego ronda. Kończy się on na parkingu przy ulicy Słonecznej.

Kolejne rozwiązania rowerowe zostały wprowadzone na ulicach Dworcowej i Cieszyńskiej na Osiedlu Tuwima. Na tych drogach wprowadzono kontraruch rowerowy – możliwość jazdy rowerem „pod prąd” na jednokierunkowych odcinkach ulic, ale bez wyznaczonego pasa ruchu dla rowerów. Na ulicy Dworcowej jest teraz udostępniony wygodny skrót dla rowerzystów jadących z centrum na Osiedla Przyjaźń i Bogoczowiec. W przypadku ulicy Cieszyńskiej na Osiedlu Tuwima zalegalizowano i tak odbywający się tutaj dwukierunkowy ruch rowerów.

Polecamy