Organizowane od 1953 r. mistrzostwa Europy (FIA ERC) to najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC (mistrzostwa świata), seria w tej dyscyplinie. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza europejskiego czempionatu, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie. Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Po trzy tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.
Kalendarz tegorocznej odsłony rajdowych ME tworzy osiem rund. Siedem rozegranych do tej pory rajdów – na Węgrzech, Wyspach Kanaryjskich, w Szwecji, Estonii, Włoszech, Czechach i Wielkiej Brytanii – nie rozstrzygnęło kwestii tytułu. O tym, kto założy mistrzowską koronę zdecydują wyniki Rajdu Śląska (11-13 października), który w tym roku jest finałową rundą ME.
Szansę na końcowy triumf zachowały dwie załogi. Pierwszą są Francuzi Mathieu Franceschi i Andy Malfoy. Wiceliderzy punktacji zgromadzili do tej pory 104 punkty. W lepszej sytuacji są obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard, którzy prowadzą w tabeli z dorobkiem 131 punktów.
Droga nowozelandzkiego duetu po mistrzostwo to nie tylko 14 odcinków Rajdu Śląska, lecz także 17 728 km, jakie dzieli bazę zawodów na Stadionie Śląskim od Cromwell – miasta w regionie Otago, w którym mieszka Paddon.
Jeszcze pod koniec sierpnia start Paddona i Kennarda w finałowej rundzie ME stał pod znakiem zapytania. Nowozelandczycy mieli zakończyć sezon po zwycięstwie w Wielkiej Brytanii, choć ten sukces nie zapewniał im jeszcze tytułu. Z kolei ich nieobecność w Rajdzie Śląska zwiększyłaby szansę rywali z Francji.
– Dzięki wysiłkom całego zespołu dopięliśmy wszystkie szczegóły i możemy wystartować na Śląsku. Mamy tu robotę do wykonania – chcemy obronić tytuł, więc zapewnienie udziału w tym rajdzie było dla nas ważne – mówi Hayden Paddon, pierwszy kierowca spoza Europy, który sięgnął po tytuł mistrza Starego Kontynentu (2023).
Nowozelandczyk ścigał się już w Polsce i to z sukcesami. Były kierowca fabrycznego zespołu Hyundaia dwukrotnie stawał na podium Rajdu Polski – w sezonach 2016 i 2017, kiedy impreza była rundą światowego czempionatu.
– Miałem już okazję rywalizować w Polsce, ale tylko na szutrze, więc asfaltowe odcinki na Śląsku to dla mnie nowość. Jestem jednak gotowy na to wyzwanie. Aby obronić tytuł musimy ukończyć Rajd Śląska na piątym lub wyższym miejscu, pokonując wielu szybkich zawodników. Będzie to zatem ekscytujący weekend – zapowiada 37-latek.
Aby świętować w Chorzowie Paddon i Kennard potrzebują zdobyć co najmniej 16 punktów. Wystarczy im do tego piąte miejsce w klasyfikacji rundy mistrzostw Europy. Mogą też zająć pozycje szóstą, siódmą lub ósmą, pod warunkiem, że sumę 16 „oczek” uzbierają dzięki punktom za Power Stage, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa odpowiednio 5, 4, 3, 2, 1.
Rajd Śląska przyciągnął nie tylko zawodników z Antypodów, lecz także ich fanów. – Przylecieli z nami entuzjastyczni kibice z Nowej Zelandii. To niewielka, ale wierna grupa, która dopingowała nas także w innych rundach rozgrywanych na drugim końcu świata. We wtorek, 8 października gościli na naszych testach, podczas których przygotowywaliśmy samochód do charakterystyki polskich odcinków. W kolejnych dniach mnie i Johna czeka zapoznanie z trasą Rajdu Śląska, a naszych kibiców – zwiedzanie Katowic i regionu – podsumowuje Paddon.
Punktacja FIA ERC przed Rajdem Śląska:
1. Paddon/Kennard 131 pkt
2. Franceschi/Mafloy 104
3. Marczyk/Gospodarczyk 91
4. Mabellini/Lenzi 71 pkt
5. Tempestini/Itu 59 pkt
6. Armstrong/Treacy 59 pkt
7. Ostberg/Barth 51 pkt
8. Simon Wagner 49 pkt
8. Llarena/Fernandez 45 pkt
9. Cais/Bacigal 44 pkt
10. Crugnola/Pietro Elia Ometto 35 pkt
Punktacja RSMP przed Rajdem Śląska:
1. Szeja/Szeja 132 pkt
2. Grzyb/Binięda 111 pkt
3. Matulka/Dymurski 111 pkt
4. Gabryś/Syty 106 pkt
5. Byśkiniewicz/Siatkowski 88 pkt
6. Kołtun/Pleskot 63 pkt
7. Kowalczyk/Hryniuk 46 pkt
8. Sobczak/Marczewski 41 pkt
9. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
10. Laskowski/Kuśnierz 33 pkt
Program Rajdu Śląska 2024:
Piątek, 11 października
- 8:30 – 11:00 – odcinek testowy: GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 11:31 – odcinek kwalifikacyjny GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 13:00 – odcinek testowy GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 18:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (ul. Dworcowa, Katowice)
- 20:05 – OS 1: Katowice (1,85 km)
Sobota, 12 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 96,74 km)
- 7:20 – serwis A: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 9:00 – OS 2: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
- 10:00 – OS 3:Ochaby (10,8 km)
- 11:00 – OS 4: Gmina Jasienica (19,78 km)
- 13:20 – serwis B: 30 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 15:15 – OS 5: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
- 16:15 – OS 6:Ochaby (10,8 km)
- 17:15 – OS 7: Gmina Jasienica (19,78 km)
- 19:30 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km)
- 19:50 – serwis C: 45 min (Stadion Śląski, Chorzów)
Niedziela, 13 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 81,56 km)
- 7:20 – serwis D: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 8:55 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
- 9:55 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
- 11:05 – OS 11: Województwo Śląskie (Kiczyce, 11,87 km)
- 12:40 – strefa zmiany opon: 15 min (Carbonarium Moszczenica)
- 13:10 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
- 14:10 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
- 16:05 – OS 11: Województwo Śląskie – Power Stage (Kiczyce, 11,87 km)
- 18:30 – zakończenie rajdu (Stadion Śląski, Chorzów)
====================================================================
Rajdowe Mistrzostwa Europy (FIA ERC) – informacje:
To najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC, seria w tej dyscyplinie. W tym roku rozpoczął się 72. już sezon Rajdowych Mistrzostw Europy. Pierwszy przeprowadzono w 1953 roku. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza tych prestiżowych rozgrywek, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie.
Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Po trzy tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.
Kalendarz tegorocznej odsłony mistrzostw Europy tworzy osiem rund:
- Rajd Węgier (12-14 kwietnia, szuter)
- Rajd Wysp Kanaryjskich (2-4 maja, asfalt)
- Królewski Rajd Skandynawii (Szwecja, 13-15 czerwca, szuter)
- Rajd Estonii (5-7 lipca, szuter)
- Rajd di Roma Capitale (Włochy, 26-28 lipca, asfalt)
- Rajd Barum (Czechy, 16-18 sierpnia, asfalt)
- Rajd Ceredigion (Wielka Brytania, 30 sierpnia – 1 września, asfalt)
- Rajd Śląska (11-13 października, asfalt)
Rajd Śląska – informacje:
Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.
Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa,Marszałek Województwa Śląskiego.
Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.
Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Miasto Katowice jest współgospodarzem wydarzenia, a marka MOYA to partner Rajdu Śląska. Współorganizatorem zawodów jest Stadion Śląski w Chorzowie.
Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.