Dla mieszkańca

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Pamiętajmy: każdy z nas ma prawo do dobrego samopoczucia, zrozumienia i życzliwości. Dbajmy o siebie nawzajem – każdego dnia.

Współcześnie doświadczamy dynamicznych zmian, które mogą przyczynić się do przeżywania wielu trudnych momentów. Ostatnie lata pokazują, jak istotna jest dbałość o swój świat wewnętrzny. Tylko dzięki świadomości własnych możliwości, zasobów i granic możemy iść dalej oraz troszczyć się o siebie i innych.

Warto rozmawiać o swoich uczuciach, prosić o pomoc i wspierać tych, którzy tego potrzebują. „Zdrowie psychiczne to prawo każdego człowieka” – Według Światowej Organizacji Zdrowia to: dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji.

Warto wiedzieć, gdzie można zgłosić się po pomoc, dlatego zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami.

STANY WYSOKIEGO RYZYKA

  • myśli samobójcze
  • agresywność wobec otoczenia spowodowana własnym stanem emocjonalnym, wywołanym przekonaniem o zagrożeniu płynącym z zewnątrz
  • objawy psychotyczne – kierowanie się doświadczeniami zmysłowymi, niedostępnymi innym ludziom

KRYZYS PSYCHICZNY - WCZESNE SYGNAŁY

  • wyraźne zmiany osobowości i nastroju,
  • trudności z koncentracją,
  • wycofanie się z kontaktów z rodziną i przyjaciółmi,
  • zainteresowanie lub zaabsorbowanie śmiercią,
  • trudności w pracy,
  • obniżenie jakości pracy,
  • utrata apetytu lub objadanie się,
  • bezsenność lub nadmierna senność,
  • brak zainteresowania rozrywkami,
  • nieustanne znudzenie,
  • brak zainteresowania rzeczami i sprawami, o które dana osoba dotychczas się troszczyła, Uskarżanie się na fizyczne dolegliwości powiązane z emocjami (m.in. bóle głowy, silne uczucie zmęczenia itd.)

JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBĄ W KRYZYSIE? SŁOWA-KLUCZE

  • jesteś dla mnie ważna/ważny
  • nie jesteś sama/sam
  • jestem z Tobą
  • nie zostawię Cię
  • jest mi przykro, że tego doświadczasz
  • jak mogę Ci pomóc?
  • jesteś nam potrzebna/potrzebny. Nawet jeśli tego nie zauważasz
  • widzę, że jest Ci ciężko
  • domyślam się, że może być Ci ciężko
  • chcę Ciebie zrozumieć, zrozumieć Twój stan

ZASADY ROZMOWY

  • uważnie słuchaj,
  • nie oceniaj i nie krytykuj wypowiedzi,
  • bądź cierpliwy i życzliwy,
  • nie popędzaj – pozwól spokojnie skończyć myśl, choćby długą,
  • okaż zrozumienie problemów – chciej je zrozumieć,
  • poświęć tyle uwagi, ile potrzebuje osoba, z którą rozmawiasz,
  • nie pouczaj, tylko rozmawiaj,
  • nie staraj się porównywać z innymi osobami,
  • nie izoluj/nie chroń przed wszystkimi trudnościami.

Rozmawiaj o ich rozwiązaniu

  • zadbaj o poczucie bezpieczeństwa oraz wsparcie,
  • pokaż, że osoba doświadczająca kryzysu zawsze może na Ciebie liczyć,
  • nie odpychaj i nie porzucaj relacji.

Ważne jest uświadomienie bliskiej osobie, że jest ważna. Doświadczanie kryzysu może sprawić, że osoba czuje się niepotrzebna i zbędna. Czas kryzysu to okres, w którym zbudowane dotychczas zaufanie może zaprocentować nadzieją na zdrowie. Pamiętaj, że masz prawo nie potrafić pomóc. Jeśli poczujesz, że wyczerpują się Twoje pokłady umiejętności, możliwości psychicznych czy emocjonalnych – zwróć się po wsparcie do specjalisty. Jeśli jesteś osobą przed osiemnastym rokiem życia, poproś o wsparcie życzliwego dorosłego (na przykład rodziców, opiekunów, nauczyciela, pedagoga, trenera lub kogoś z dalszej rodziny).

Korzystanie ze wsparcia najbliższych (rodziny, przyjaciół, osób Ci życzliwych) jest w porządku. Pamiętaj jednak, że specjaliści (psycholog, psychoterapeuta, psychiatra) są do tego profesjonalnie przygotowani. Jeśli odczuwasz poziom cierpienia trudny do wytrzymania – zadzwoń pod numer 116 – 111 (dzieci i młodzież), 116 – 123 (dorośli, całodobowo) lub online na stronie 116sos.pl

Placówki udzielające bezpłatnej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:

Niepubliczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej "CENTRUM TERAPII NERWIC, DEPRESJI I UZALEŻNIEŃ NEURO-MED"

ul. Dębowa 20

tel.: 32 4767355

email: neuromed.jas@gmail.com

Niepubliczny Zakład Opieki Psychiatryczno-Psychologicznej "VARIUSMED" s.c.

ul. Wrocławska 12

tel.: 324731679

e-mail: variusmed@pf.pl

Placówki udzielające bezpłatnej pomocy dzieciom i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

ul. Wrocławska 12,

tel.32 4717878

e-mail:poczta@ppp.jastrzebie.pl

Placówki udzielające bezpłatnej pomocy w zakresie interwencji kryzysowej na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:

Punkt Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Przemocy

ul. Opolska 9, parter - pokój 27

tel: 32 43 49 627 lub 32 43 49 628

e-mail: pik@ops.jastrzebie.pl

Telefony zaufania

Telefon Zaufania jest dla każdej osoby potrzebującej pomocy niezależnie od wieku, płci czy religii. Słuchanie odbywa się w sposób otwarty, a słuchający nigdy nie narzuca dzwoniącemu żadnych zobowiązań. Informacje przekazywane przez dzwoniącego są poufne, podczas rozmowy telefonicznej dzwoniący pozostaje anonimowy.

Telefon Zaufania "Kontakt"

Dyżury w Telefonie Zaufania "Kontakt", działającym w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu-Zdroju ul. Wrocławska 12, pełnione są 7 dni w tygodniu w godzinach od 18.00 do 22.00 pod numerem telefonu: 32 47 17 878.

Niebieska linia

Lokalna infolinia dla osób doznających przemocy, stosujących przemoc wobec bliskich i świadków przemocy domowej.

numery telefonów: 509 018 019 (czynny od poniedziałku do soboty 12:00-19:00)

Pomarańczowa linia

Udziela informacji rodzicom i opiekunom, którzy mają kłopoty wychowawcze z dziećmi pijącymi alkohol i zażywającymi narkotyki, prowadzi konsultacje telefoniczne oraz pomoc w dotarciu do specjalistycznych placówek.

telefon: 61 843 01 01 (czynny codziennie 8:00-18:00)

Telefoniczne Centrum Wsparcia

dla osób dorosłych w kryzysie

telefon 800 702 222 (czynny codziennie 24h/7)

Centrum Wsparcia, e-mail: porady@centrumwsparcia.pl

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

dla dzieci i młodzieży

Kryzysowy telefon zaufania – wsparcie psychologiczne

Instytut Psychologii Zdrowia dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym

telefon: 116 123 (czynny 7 dni w tygodniu, 24h/7)

Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA

dla osób chorujących na depresję, podejrzewających, że cierpią na depresję i ich bliskich

telefon: 22484 88 04 (czynny: poniedziałki i wtorki (psycholog): 15.00-20.00; środy (seksuolog) 15.00-20.00

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

dla dzieci i młodzieży

telefon: 800 121 212  (czynny codziennie 24h/7)

Młodzieżowy Telefon Zaufania Grupa Ponton

porady w zakresie antykoncepcji, asertywności, zdrowia seksualnego, ciała i higieny, seksu, relacji, przemocy seksualnej

telefon: 22635 93 92 (czynny od poniedziałku do piątku 16:00-20:00. poniedziałek i czwartek - psycholożka, wt. - prawniczka, śr. - ginekolożka, pt. - edukatorka seksualna)

Telefon Zaufania Fundacji Nagle Sami

dla osób po stracie bliskich

telefon: 800 108 108 (czynny od poniedziałku do piątku 14:00-20:00)

Telefon Zaufania dla osób starszych

dla osób starszych

telefon: 22 635 09 54 (czynny poniedziałek, środy, czwartek 17:00-20:00)

Telefon zaufania dla mężczyzn

dla mężczyzn

telefon: 608 271 402 (czynny wtorek 17:00-19:00, czwartki 19:00-21:00)

Telefon zaufania HIV/AIDS

dla osób z HIV/AIDS

telefon: 801 888 448 (czynny od poniedziałku do piątku 9:00-21:00)

Telefon Pogadania

dla osób potrzebujących wsparcia i w samotności

telefon: 800 012 005(czynny codziennie, 7 dni w tygodniu od 11:00 do 20:00)

Narkomania

800 199 990 (czynny codziennie 16:00-21:00)

Uzależnienia behawioralne

801 889 880 (czynny codziennie w godzinach 17:00-22:00)

Ważne organizacje i inicjatywy działające na rzecz pomocy w problematyce samobójstw:


Pozostałe aktualności

Wszystkie aktualności
Polecamy