Współcześnie doświadczamy dynamicznych zmian, które mogą przyczynić się do przeżywania wielu trudnych momentów. Ostatnie lata pokazują, jak istotna jest dbałość o swój świat wewnętrzny. Tylko dzięki świadomości własnych możliwości, zasobów i granic możemy iść dalej oraz troszczyć się o siebie i innych.
Warto rozmawiać o swoich uczuciach, prosić o pomoc i wspierać tych, którzy tego potrzebują. „Zdrowie psychiczne to prawo każdego człowieka” – Według Światowej Organizacji Zdrowia to: dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji.
Warto wiedzieć, gdzie można zgłosić się po pomoc, dlatego zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami.
STANY WYSOKIEGO RYZYKA
- myśli samobójcze
- agresywność wobec otoczenia spowodowana własnym stanem emocjonalnym, wywołanym przekonaniem o zagrożeniu płynącym z zewnątrz
- objawy psychotyczne – kierowanie się doświadczeniami zmysłowymi, niedostępnymi innym ludziom
KRYZYS PSYCHICZNY - WCZESNE SYGNAŁY
- wyraźne zmiany osobowości i nastroju,
- trudności z koncentracją,
- wycofanie się z kontaktów z rodziną i przyjaciółmi,
- zainteresowanie lub zaabsorbowanie śmiercią,
- trudności w pracy,
- obniżenie jakości pracy,
- utrata apetytu lub objadanie się,
- bezsenność lub nadmierna senność,
- brak zainteresowania rozrywkami,
- nieustanne znudzenie,
- brak zainteresowania rzeczami i sprawami, o które dana osoba dotychczas się troszczyła, Uskarżanie się na fizyczne dolegliwości powiązane z emocjami (m.in. bóle głowy, silne uczucie zmęczenia itd.)
JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBĄ W KRYZYSIE? SŁOWA-KLUCZE
- jesteś dla mnie ważna/ważny
- nie jesteś sama/sam
- jestem z Tobą
- nie zostawię Cię
- jest mi przykro, że tego doświadczasz
- jak mogę Ci pomóc?
- jesteś nam potrzebna/potrzebny. Nawet jeśli tego nie zauważasz
- widzę, że jest Ci ciężko
- domyślam się, że może być Ci ciężko
- chcę Ciebie zrozumieć, zrozumieć Twój stan
ZASADY ROZMOWY
- uważnie słuchaj,
- nie oceniaj i nie krytykuj wypowiedzi,
- bądź cierpliwy i życzliwy,
- nie popędzaj – pozwól spokojnie skończyć myśl, choćby długą,
- okaż zrozumienie problemów – chciej je zrozumieć,
- poświęć tyle uwagi, ile potrzebuje osoba, z którą rozmawiasz,
- nie pouczaj, tylko rozmawiaj,
- nie staraj się porównywać z innymi osobami,
- nie izoluj/nie chroń przed wszystkimi trudnościami.
Rozmawiaj o ich rozwiązaniu
- zadbaj o poczucie bezpieczeństwa oraz wsparcie,
- pokaż, że osoba doświadczająca kryzysu zawsze może na Ciebie liczyć,
- nie odpychaj i nie porzucaj relacji.
Ważne jest uświadomienie bliskiej osobie, że jest ważna. Doświadczanie kryzysu może sprawić, że osoba czuje się niepotrzebna i zbędna. Czas kryzysu to okres, w którym zbudowane dotychczas zaufanie może zaprocentować nadzieją na zdrowie. Pamiętaj, że masz prawo nie potrafić pomóc. Jeśli poczujesz, że wyczerpują się Twoje pokłady umiejętności, możliwości psychicznych czy emocjonalnych – zwróć się po wsparcie do specjalisty. Jeśli jesteś osobą przed osiemnastym rokiem życia, poproś o wsparcie życzliwego dorosłego (na przykład rodziców, opiekunów, nauczyciela, pedagoga, trenera lub kogoś z dalszej rodziny).
Korzystanie ze wsparcia najbliższych (rodziny, przyjaciół, osób Ci życzliwych) jest w porządku. Pamiętaj jednak, że specjaliści (psycholog, psychoterapeuta, psychiatra) są do tego profesjonalnie przygotowani. Jeśli odczuwasz poziom cierpienia trudny do wytrzymania – zadzwoń pod numer 116 – 111 (dzieci i młodzież), 116 – 123 (dorośli, całodobowo) lub online na stronie 116sos.pl
Placówki udzielające bezpłatnej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:
Niepubliczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej "CENTRUM TERAPII NERWIC, DEPRESJI I UZALEŻNIEŃ NEURO-MED"
ul. Dębowa 20
tel.: 32 4767355
email: neuromed.jas@gmail.com
Niepubliczny Zakład Opieki Psychiatryczno-Psychologicznej "VARIUSMED" s.c.
ul. Wrocławska 12
tel.: 324731679
e-mail: variusmed@pf.pl
Placówki udzielające bezpłatnej pomocy dzieciom i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Wrocławska 12,
tel.32 4717878
e-mail:poczta@ppp.jastrzebie.pl
Placówki udzielające bezpłatnej pomocy w zakresie interwencji kryzysowej na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój:
Punkt Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Przemocy
ul. Opolska 9, parter - pokój 27
tel: 32 43 49 627 lub 32 43 49 628
e-mail: pik@ops.jastrzebie.pl
Telefony zaufania
Telefon Zaufania jest dla każdej osoby potrzebującej pomocy niezależnie od wieku, płci czy religii. Słuchanie odbywa się w sposób otwarty, a słuchający nigdy nie narzuca dzwoniącemu żadnych zobowiązań. Informacje przekazywane przez dzwoniącego są poufne, podczas rozmowy telefonicznej dzwoniący pozostaje anonimowy.
Telefon Zaufania "Kontakt"
Dyżury w Telefonie Zaufania "Kontakt", działającym w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu-Zdroju ul. Wrocławska 12, pełnione są 7 dni w tygodniu w godzinach od 18.00 do 22.00 pod numerem telefonu: 32 47 17 878.
Niebieska linia
Lokalna infolinia dla osób doznających przemocy, stosujących przemoc wobec bliskich i świadków przemocy domowej.
numery telefonów: 509 018 019 (czynny od poniedziałku do soboty 12:00-19:00)
Pomarańczowa linia
Udziela informacji rodzicom i opiekunom, którzy mają kłopoty wychowawcze z dziećmi pijącymi alkohol i zażywającymi narkotyki, prowadzi konsultacje telefoniczne oraz pomoc w dotarciu do specjalistycznych placówek.
telefon: 61 843 01 01 (czynny codziennie 8:00-18:00)
Telefoniczne Centrum Wsparcia
dla osób dorosłych w kryzysie
telefon 800 702 222 (czynny codziennie 24h/7)
Centrum Wsparcia, e-mail: porady@centrumwsparcia.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
dla dzieci i młodzieży
- 116 111 (czynny 7 dni w tygodniu, 24h/7)
- 116111 - Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
- Masz prawo szukać dla siebie wsparcia
- Czatuj z nami
Kryzysowy telefon zaufania – wsparcie psychologiczne
Instytut Psychologii Zdrowia dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym
telefon: 116 123 (czynny 7 dni w tygodniu, 24h/7)
Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA
dla osób chorujących na depresję, podejrzewających, że cierpią na depresję i ich bliskich
telefon: 22484 88 04 (czynny: poniedziałki i wtorki (psycholog): 15.00-20.00; środy (seksuolog) 15.00-20.00
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
dla dzieci i młodzieży
telefon: 800 121 212 (czynny codziennie 24h/7)
Młodzieżowy Telefon Zaufania Grupa Ponton
porady w zakresie antykoncepcji, asertywności, zdrowia seksualnego, ciała i higieny, seksu, relacji, przemocy seksualnej
telefon: 22635 93 92 (czynny od poniedziałku do piątku 16:00-20:00. poniedziałek i czwartek - psycholożka, wt. - prawniczka, śr. - ginekolożka, pt. - edukatorka seksualna)
Telefon Zaufania Fundacji Nagle Sami
dla osób po stracie bliskich
telefon: 800 108 108 (czynny od poniedziałku do piątku 14:00-20:00)
Telefon Zaufania dla osób starszych
dla osób starszych
telefon: 22 635 09 54 (czynny poniedziałek, środy, czwartek 17:00-20:00)
Telefon zaufania dla mężczyzn
dla mężczyzn
telefon: 608 271 402 (czynny wtorek 17:00-19:00, czwartki 19:00-21:00)
Telefon zaufania HIV/AIDS
dla osób z HIV/AIDS
telefon: 801 888 448 (czynny od poniedziałku do piątku 9:00-21:00)
Telefon Pogadania
dla osób potrzebujących wsparcia i w samotności
telefon: 800 012 005(czynny codziennie, 7 dni w tygodniu od 11:00 do 20:00)
Narkomania
800 199 990 (czynny codziennie 16:00-21:00)
Uzależnienia behawioralne
801 889 880 (czynny codziennie w godzinach 17:00-22:00)
Ważne organizacje i inicjatywy działające na rzecz pomocy w problematyce samobójstw:
- Program Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym
- Polskie Towarzystwo Suicydologiczne www.suicydologia.org i stworzona strona „Życie warte jest rozmowy”,
- Strona internetowa kampanii „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz