Miasto Jastrzębie-Zdrój, we współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową, Spółką Restrukturyzacji Kopalń, Gminą Mszana oraz potencjalnymi inwestorami, opracowało koncepcję nowego układu drogowego obejmującego tereny po kopalni Jas-Mos. Nowa infrastruktura ma zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną terenów inwestycyjnych, a jednocześnie poprawić dojazd do osiedla „Przyjaźń”.
Zgodnie z przyjętą koncepcją, na teren po byłej kopalni będzie można wjechać od strony ulicy Górniczej, z ulicy Wodzisławskiej – po śladzie dawnej Kolei Piaskowej – oraz od strony obwodnicy Jastrzębia-Zdroju, czyli Drogi Głównej Południowej, gdzie powstanie duże rondo z pięcioma wjazdami. Dzięki temu teren po Jas-Mosie zostanie włączony w sieć miejskich i regionalnych połączeń drogowych, co znacząco zwiększy jego potencjał inwestycyjny.
Projektowana droga gminna połączy ulicę Wodzisławską (DW 937) z Drogą Główną Południową (DW 933). Włączenie do DGP nastąpi w miejscu istniejącego skrzyżowania z ulicą Połomską, które zostanie przebudowane, by dostosować je do ruchu pojazdów ciężkich i poprawić bezpieczeństwo. Łączna długość planowanej trasy wyniesie około 2,2 kilometra. W ramach inwestycji przewidziano budowę odwodnienia, oświetlenia, sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz kanału technologicznego. Powstanie także pętla autobusowa i parking, które ułatwią mieszkańcom osiedla „Przyjaźń” codzienną komunikację z centrum miasta.
Ponieważ tereny po kopalni Jas-Mos leżą niemal po połowie na obszarze Jastrzębia-Zdroju i Gminy Mszana, oba samorządy prowadzą rozmowy o wspólnym zagospodarowaniu tego obszaru w jedną, spójną i atrakcyjną całość inwestycyjną. Dodatkowo Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna zadeklarowała wstępnie możliwość finansowego udziału w przygotowaniu dokumentacji projektowej. Spotkanie w tej sprawie zaplanowano na 6 listopada.
Miasto jest obecnie na finiszu przetargu, którego celem jest wyłonienie projektanta dokumentacji drogowej. Zakończenie prac projektowych i uzyskanie decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, planowane jest na rok 2027. W tym samym czasie rozpoczną się również pierwsze prace budowlane.
Nowy układ komunikacyjny to nie tylko poprawa infrastruktury drogowej, ale także szansa na ożywienie terenów po byłej kopalni Jas-Mos, przyciągnięcie nowych inwestorów oraz stworzenie przestrzeni, która w przyszłości może stać się jednym z najważniejszych gospodarczych punktów Jastrzębia-Zdroju.




