Firma rozpoczęła działalność w 1983 roku właśnie tu, w Jastrzębiu-Zdroju. Przyprawy Prymatu nadają smak potrawom w najpopularniejszych kulinarnych programach telewizyjnych. Produkty z Jastrzębia-Zdroju pojawiają się także w jednym z najbardziej rozpoznawalnych portali internetowych z kulinarnymi inspiracjami.
O swoich produktach, warunkach rozwoju działalności gospodarczej w naszym mieście i odniesionym przez firmę sukcesie opowiedziała nam Marta Klęka-Nowa, PR Manager w firmie Prymat.
Czy biznes w Jastrzębiu-Zdroju się opłaca?
Opłacalność prowadzonej działalności gospodarczej zależy od wielu czynników, w tym także od jej geograficznego umiejscowienia oraz umiejętności wykorzystywania szans i unikania zagrożeń, jakie niesie za sobą dana lokalizacja. Spółka Prymat od początku związana jest z Jastrzębiem-Zdrojem. Potencjał biznesowy miasta związany jest z jego dobrą lokalizacją (w okolicy głównych węzłów komunikacyjnych zapewniających sprawną logistykę). Położenie Jastrzębia-Zdroju ułatwia także koordynowanie pracy zależnych od Prymat sp. z o.o. podmiotów zagranicznych, położonych m.in. na terytorium Czech oraz Węgier.
Pracownicy to jastrzębianie czy mieszkańcy pobliskich miejscowości?
Nasi Pracownicy z obszaru produkcji to głównie jastrzębianie oraz mieszkańcy najbliższej okolicy. Prymat sp. o.o. to duży pracodawca na rynku lokalnym, jak i ogólnopolskim. W samym Jastrzębiu-Zdroju zatrudniamy blisko 500 osób, z czego niemal 300 na samej produkcji. Ważnym miejscem są także Żory, gdzie produkujemy m.in. musztardy Prymat i przetwory warzywne marki Smak, a pracę w obszarze produkcji znajduje ok. 150 osób.
Nasi Pracownicy doceniają pracę w Grupie Prymat m.in. ze względu na stabilność zatrudnienia (także w obecnych czasach – pomimo trudności wynikających m.in. z pandemii, wojny czy niestabilnej sytuacji ekonomicznej udało nam się zachować zatrudnienie). Grupa Prymat stale się rozwija i zatrudnia.
Pracownicy doceniają także fakt, że Prymat sp. z o.o. znajduje się w tym samym mieście, gdzie jest ich dom i rodzinne życie. Bliskość miejsca pracy pozwala również istotnie zaoszczędzić czas.
Praca w spółce Prymat to praca w stałych godzinach, dzięki czemu łatwiej można zaplanować rodzinne obowiązki i czas dla siebie. To tzw. work-life balance, oznaczający zdrową równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Dlatego też stawiamy przede wszystkim na ludzi z Jastrzębia-Zdroju, Żor i okolic, to dla nas bardzo ważne w procesie rekrutacji.
Dbałość Prymatu o jakość smaku i precyzja każdego przedsięwzięcia jest tak samo widoczna w działaniach propracowniczych firmy?
W spółce Prymat funkcjonuje system motywacyjny. Stawiamy na transparentność wynagradzania, zawsze oferujemy umowę o pracę. Warto pamiętać o tym, że praca w polskiej spółce daje gwarancję świadczeń, jakie wynikają z polskich przepisów prawa. Chętnie wspieramy Pracowników w rozwoju i każdy ma u nas szanse na zdobywanie wiedzy i umiejętności, które pozwolą awansować na wyższe stanowiska.
Dla nowych Pracowników obszaru produkcji wdrożyliśmy Program Wsparcia „3,2,1… Start”, którego celem jest profesjonalne ułożenie współpracy między nowym Pracownikiem a doświadczoną Załogą w pierwszych 3 miesiącach pracy. Co roku organizujemy dla Pracowników spotkania integracyjne. Świętujemy z naszymi Pracownikami 10-lecie pracy, Dzień Dziecka oraz narodziny ich dzieci. Dbamy także o codzienność, czyli tak podstawowe sprawy jak komfortowe warunki pracy, różnorodne formy ułatwiające pracę (podnośniki, wózki itp.), odzież roboczą, dostęp do zaopatrzonej kuchni czy zniżkę na nasze produkty.
Skąd czerpią Państwo inspiracje do tworzenia nowych smaków i aromatów?
Grupa Prymat, jako jeden z liderów rynku FMCG, stale poszukuje inspiracji. Obserwujemy rynek, zarówno polski, jak i zagraniczny. Regularnie odwiedzamy największe targi na świecie, wystawiając własne produkty oraz poszukując nowych pomysłów na nowości. Mamy dostęp do licznych badań oraz analiz rynkowych i sami regularnie zlecamy badania, dzięki którym wiemy, czego nasi Konsumenci potrzebują i poszukują w temacie kulinariów. Wiele wnoszą także nasi profesjonalni doradcy kulinarni, znani i cenieni kucharze: Daria Ładocha, Robert Sowa, Michel Moran, Andrzej Polan,. Jednym z ważniejszych obecnie miejsc inspiracji są media społecznościowe np.: YouTube, TikTok, Instagram, Pinterest, Facebook..., gdzie regularnie rodzą się nowe trendy. Nie można również zapomnieć o naszych Pracownikach, których wkład w rozwój naszej oferty jest bardzo ważny. Dla wielu z nich gotowanie i przyprawianie to nie tylko praca, ale też pasja.
Zwykle trendy kojarzą się z modą, sztuką filmową lub branżą beauty. Jednak styl przyrządzania potraw przez nasze babcie czy mamy również znacznie się różni. Jakie można zauważyć trendy kulinarne w Prymacie?
Gotowanie i kulinaria od kilkunastu lat cieszą się niezmienną popularnością, co przekłada się na wzrost sprzedaży produktów kulinarnych. Trend ten stale rozwija się i ewoluuje w coraz to nowych kierunkach. Jesteśmy nie tylko jego uczestnikiem, ale też prekursorem. Warto przypomnieć, iż marka Prymat była jedną z pierwszych, które pojawiały się ze sponsoringiem i lokowaniem produktów w „Dzień Dobry TVN” czy w popularnych serialach, kiedy taka forma wsparcia dopiero zdobywała popularność. Również dobrym wyborem okazała się obecność w pierwszym i jednym z najważniejszych do dziś kulinarnych programów – „Kuchennych Rewolucjach”. Kolejne aktywności w programach „Ugotowani”, „Przepis dnia” i „Doradca Smaku” sprawiły, że marka Prymat zdobyła bardzo dużą popularność, co przełożyło się na decyzje zakupowe Polaków i ugruntowanie silnej pozycji na rynku przypraw. W ostatnich latach wypracowaliśmy także znaczącą pozycję marki Prymat w internecie dzięki serwisowi „DoradcaSmaku.pl”, który znajduje się w TOP 10 najpopularniejszych kulinarnych portali internetowych.
Odnośnie do kulinarnych trendów – w kategorii przypraw od lat niezmiennie rozwija się oferta przypraw jednorodnych. To one dają najwięcej możliwości, niemal nieograniczoną liczbę zastosowań. Konsumenci coraz chętniej komponują autorskie mieszanki przyprawowe na bazie podstawowych ziół i przypraw. Wśród najczęściej kupowanych przypraw z oferty marki Prymat znajdziemy tradycyjnie pieprz czarny mielony i ziarnisty, liść laurowy, ziele angielskie, majeranek, paprykę słodką.
Oczywiście nie można zapominać o kategorii mieszanek, które gwarantują, że szybko i łatwo można uzyskać pewny i dobry efekt kulinarny. Pandemia zmusiła wiele osób do „przyspieszonego kursu gotowania”, a mieszanki są tu bardzo pomocne. Wśród mieszanek prym wiodą niezmiennie od lat takie przyprawy Prymat jak: do kurczaka złocista skórka, kebab-gyros, do ziemniaków, do mięsa mielonego. Ponadto wyraźnie widać niezmiennie duże zainteresowanie przyprawami do szeroko rozumianych kuchni świata.
Nie można tu pominąć drugiej marki Grupy Prymat – marki Kucharek, która poprzez swój sztandarowy produkt – przyprawę uniwersalną – gwarantuje głębię smaku i doskonale sprawdza się w daniach kuchni polskiej. Kucharek to marka uznana i lubiana, która ma bardzo duże grono wiernych konsumentów, a jej oferta to szeroki asortyment kostek rosołowych, zup i sosów.
Jak wygląda i jak długo trwa proces tworzenia nowej przyprawy?
Proces tworzenia nowego produktu to duże przedsięwzięcie, które przeprowadza się w staranny i zaplanowany sposób. Co ważne, oprócz przypraw produkujemy m.in.: kostki rosołowe, zupy, sosy, dodatki spożywcze, przetwory i musztardy. Nasza oferta skierowana jest nie tylko do klientów detalicznych i gastronomicznych, ale także do szeroko pojętego przemysłu spożywczego. Zanim nowy produkt pojawi się na rynku, musi spełnić szereg założeń jakościowych i rynkowych. W dużym uproszczeniu – proces trwa minimum 3 miesiące i wymaga zaangażowania całej grupy projektowej oraz pracy wielu współpracujących działów.
Na koniec zawsze największą satysfakcją jest stworzenie produktu, który podbija rynek.
Wielu producentów i hurtowni ze względu na profil swojej działalności zmaga się z tzw. sezonowością sprzedaży. Czy tę tendencję również zauważa Pani w branży produkcji przypraw?
Sprzedaż przypraw jest całoroczna, jednak w określonych kategoriach widać wyraźną sezonowość.
Najpopularniejsze przyprawy, takie jak pieprz czarny mielony, liść laurowy, majeranek czy przyprawa do kurczaka marki Prymat sprzedają się bardzo dobrze przez cały rok. To samo dotyczy produktów marki Kucharek: przyprawy uniwersalnej do potraw czy kostek rosołowych. Jednocześnie sprzedaż części przypraw w ciągu roku wykazuje wyraźną sezonowość, dotyczy to takich produktów jak: przyprawy grillowe, przyprawa do piernika, kostka grzybowa czy barszcz czerwony.
Wyraźne wzrosty sprzedaży odnotowujemy w okresie świąt Wielkanocy, w sezonie grillowym (w szczególności od maja do lipca) oraz przez ostatnie dwa miesiące roku, w okresie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia. Koniec roku w niektórych przypadkach generuje wzrosty sprzedaży poszczególnych rodzajów przypraw nawet do 40-50% ich normalnego obrotu w innych miesiącach.
W powietrzu unosi się zapach przyprawy do piernika, a to znak, że pełną parą indzie produkcja niepowtarzalnych, świątecznych przypraw. Okres świąteczny dla pracowników Prymatu to czas szczególnego docenienia osób zatrudnionych w Państwa firmie. Jest sporo pozytywnych komentarzy odnośnie bonifikat im przyznawanych.
Święta to szczególny czas dla naszej Spółki. Doskonale wiemy, jak ważne jest tradycyjne celebrowanie świąt, także z punktu widzenia tradycji rodzinnych i kulinarnych. Dlatego w tym czasie mamy dla dzieci naszych Pracowników specjalne upominki, które pomogą spełnić mikołajkowe marzenia. Ważnym dodatkiem są także atrakcyjne premie świąteczne.
Na koniec roku, zgodnie z naszą tradycją, celebrujemy wcześniej wspomniany jubileusz 10-lecia pracy Pracowników, który w naszej Grupie ma szczególne znaczenie.
Prymat to wg definicji słownika PWN pierwszeństwo kogoś lub czegoś pod jakimś względem albo dominacja nad innymi osobami lub rzeczami. Czy dominują Państwo jako producent przypraw w świecie producentów w branży spożywczej?
Nasza Spółka powstała niemal 40 lat temu, w przyszłym roku mamy swoją okrągłą rocznicę. Grupa Prymat z małego, lokalnego przedsiębiorstwa rozwinęła się w dużą i prężną organizację, która zatrudnia dziś ponad 1100 osób, posiada 5 zakładów i ponad 70 linii produkcyjnych. Jest jednym z liderów rynku spożywczego oraz czołowym producentem przypraw w Europie.
Nazwa Prymat wskazuje na cele Spółki, czyli być liderem rynkowym, oferować produkty najwyższej jakości, które jak najlepiej wpisują się w potrzeby kulinarne Konsumentów.
Dziś ponad 30% wszystkich przypraw sprzedawanych w Polsce pochodzi właśnie z naszej Spółki.
Jaki wpływ na rozwój firmy ma obecność przypraw Prymatu w najbardziej popularnych programach kulinarnych?
To był na pewno dobry krok w kierunku rozwoju rozpoznawalności Grupy Prymat i jej marek. Prymat inwestuje w niestandardowe formy promocji praktycznie od 2006 r. Uznaliśmy wtedy, że taki sposób prowadzenia komunikacji marketingowej będzie w przypadku naszych marek najskuteczniejszy.
Oczywiście obecność w telewizji to tylko jeden z wielu czynników sukcesu. Na rozwój Grupy Prymat składają się również inwestycje w ludzi, rozbudowy parku maszynowego i zakładów, praca nad szeroką dystrybucją czy przemyślane akwizycje. W ciągu ostatnich 15 lat liczba Pracowników zwiększyła się niemal czterokrotnie, a rozwój naszej Grupy wskazuje na kolejne potrzeby w tym obszarze.



